تولید محتوا با هوش مصنوعی

تولید محتوا با هوش مصنوعی
تولید محتوا با هوش مصنوعی

 

 

 

 

شاید بیراه نباشد اگر بگوییم بعد از ظهور و فراگیر شدن اینترنت در جهان، بزرگترین انقلاب در تکنولوژی به وجود آمدن موجودی به نام چت جی پی تی یا همان هوش مصنوعی‌است. ویکی‌پدیا در صفحه‌ی مربوط به ChatGpt  نوشته است که این چت‌بات ساخته‌شده بر پایه‌ی مدل زبانی بزرگ، برای اولین بار در تاریخ 30 نوامبر 2022 توسط OpenAi عرضه شده است. شاید بعدها که تاریخ‌دانان می‌خواهند از تاریخ بگویند، حرف‌های زیادی برای گفتن از این روز داشته باشند!

اما از بدو معرفی چت‌جی‌پی‌تی، یکی از بزرگترین سوالات تمام افراد در هر جایگاه شغلی این بود که هوش مصنوعی چه کمکی در انجام کارها و وظایف شغلی می‌تواند انجام دهد؟ به همین خاطر تب به کارگیری از این ابزار در میان بسیاری از مشاغل بالا گرفت. از جمله برنامه‌نویسان، گرافیست‌ها و تولیدکنندگان محتوا. در این مقاله می‌خواهیم به شما یاد بدهیم که چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای نوشتن و تولید محتوای ارزشمند کمک گرفت. پس با ما همراه باشید ببینیم برای تولید محتوا با هوش مصنوعی چه مراحلی را باید طی کرد.

 

هنوز نه!

اصطلاحا همین ابتدای کار گربه را دم حجله می‌کشیم. بگذاريد روراست باشيم. شما نمی‌توانید صفر تا صد نوشتن یک متن یا مقاله‌ را به چت‌جی‌پی‌تی بسپارید و خودتان دست به سیاه و سفید نزنید. چت‌جی‌پی‌تی و موجودات شبیه به آن، هنوز آنقدر پیشرفت نکرده‌اند که بتوانند متنی استاندارد برای مخاطب بنویسند تا برای مخاطب جذاب باشد. حتما خودتان تجربه‌ی استفاده از اين ابزارها را داريد. عموما متن‌هايي كه توسط هوش مصنوعي نوشته مي‌شوند فاقد حس و لحن هستند. هر چند كه ممكن است اطلاعات خوبي را به شما ارائه دهند، اما براي اينكه متن شما بر روي مخاطب اثر بگذارد، علاوه بر مفيد بودن بايد حس خوبی را به مخاطب القا كند تا او احساس كند كه شما همراهش هستيد. علاوه بر اين موارد، توليد محتوا در هر زمينه‌ای الزامات خاص خودش را دارد. هوش مصنوعی هنوز توانایی تشخیص این نکات را ندارد. اما کسی چه می‌داند؟ شاید به زودی این قله را هم فتح کند!

 

مراحل تولید محتوای متنی با هوش مصنوعی

1. تهیه‌ی پیش‌نیازها

در این مرحله باید با رجوع به تقویم محتوایی موضوعی که می‌خواهید درباره‌ی آن مطلب بنویسید را با جزئیات مربوط به آن مشخص کنید. در ادامه باید از مطمئن شوید که دسترسی پایداری به چت‌جی‌پی‌تی یا ابزارهای هوش مصنوعی داشته باشید. باور کنید این نکته‌ی مهمی است. هیچ محتوانویسی دوست ندارد وسط نوشتن یک متن و وقتی تمرکز کرده است، با مشکلاتی مثل وصل نشدن فیلترشکن یا کار نکردن چت‌جی‌پی‌تی مواجه شود. البته که تا حدودی همه‌مان به دست و پنجه نرم کردن با این چالش‌ها کم و بیش عادت داریم. پس سعی کنید قبل از شروع از فراهم بودن شرایط اطمینان حاصل کنید.

2. نوشتن لیست اولیه‌ی زیرتیترها

حالا که می‌دانید درباره‌ی چه موضوعی می‌خواهید بنویسید، بدون کمک گرفتن از دیگران(که شامل گوگل هم می‌شود!) لیستی از زیرتیترها یا موضوعات فرعی بنویسید که قصد دارید در نوشته‌تان به آن‌ها بپردازید. سعی کنید هر چه به ذهنتان می‌رسد را لیست کنید. این کار در ادامه باعث می‌شود نقاطی را پیدا کنید که صفحه یا مطلب دیگری به آن‌ها نپرداخته است.

3. جستجوی موضوع در اینترنت و بررسی صفحات مشابه

بعد از نوشتن لیست اولیه‌ی زیرتیترها، حالا درباره‌ی موضوع مورد نظرتان در اینترنت بگردید. صفحات رقبا را زیر و رو کنید و موضوعات و نقاطی که در لیست اولیه‌تان نیاورده‌اید را به لیست اضافه کنید. همچنین با بررسی صفحات رقبا می‌توانید نقاط ضعف آن‌ها را شناسایی کنید و با پوشش آن موضوعات مطلب کامل‌تری بنویسید.

دلیل اینکه اصرار داریم تا لیست اولیه را خودتان و بدون کمک دیگران بنویسید، این است که اگر از اول برای نوشتن لیست زیرتیترها از صفحات مشابه ایده بگیرید، باعث می‌شود ذهنتان تنبل شود و جلوی خلاقیتتان را می‌گیرد و باعث جهت‌گیری ذهنتان می‌شود.

4. درخواست پیشنهاد از هوش مصنوعی

حالا وقت آن است که از چت‌جی‌پی‌تی کمک بخواهید. به او توضیح دهید که می‌خواهید راجع به چه موضوعی بنویسید. از او بخواهید موضوعات و ایده‌هایی برای تولید محتوا حول آن موضوع به شما پیشنهاد دهد. برای مثال به او بگویید: «من می‌خوام مطلبی درباره‌ی فواید گیاهان دارویی برای ورزشکاران بنویسم. چه پیشنهادی برای نوشتن این مطلب داری؟ به چه مواردی باید در متنم اشاره کنم؟ روی چه نکاتی تمرکز کنم؟» حالا می‌توانید موضوعات پیشنهادی هوش مصنوعی را به لیست خودتان اضافه کنید.

5. نهایی‌سازی لیست زیرتیترها

الان لیست کاملی از موضوعاتی دارید که می‌توانید درباره‌شان بنویسید. بسته به اینکه می‌خواهید مطلبتان چند کلمه باشد و یا دیگر اهداف سایتتان، زیرتیترهای کم‌اهمیت را حذف کنید تا به لیست نهایی برسید. برای نوشتن مطلبتان بر روی این موارد تمرکز کنید.

6. ارائه‌ی پرامپت به هوش مصنوعی

در این مرحله باید تمام آنچه که می‌خواهید را به چت‌جی‌پی‌تی توضیح دهید. دقت کنید: «تمام آنچه که می‌خواهید!» هر چقدر شما توضیحات دقیق‌تری نسبت به خواسته‌تان در اختیار هوش مصنوعی قرار دهید، او پاسخ بهتری به شما خواهد داد. علاوه بر موضوع در متن درخواست‌تان لیست موضوعات فرعی را هم ذکر کنید و دقیقا مشخص کنید که برای هر کدام از موضوعات چقدر متن می‌خواهید؛ یک پاراگراف؟ ده جمله؟ سیصد کلمه؟ اگر برای تولید محتوای فارسی از این ابزار استفاده می‌کنید، حتما  اشاره کنید که متن را بر اساس اصول نوشتاری و نگارشی زبان فارسی بنویسد. همچنین اشاره کنید که کلمه‌ی کلیدی متن شما چیست و از او بخواهید که چند بار در سراسر متن آن را استفاده کند. در آخر هم از بخواهید یک پاراگراف برای جمع‌بندی یا نتیجه‌گیری در اختیارتان قرار دهد.

7. نهایی سازی متن

به هیچ وجه نباید به متن نوشته شده توسط هوش مصنوعی آن هم به زبان فارسی اعتماد کرد. به همین دلیل حتما تمام اطلاعات و آمارهایی که ارائه می‌دهد را صحت‌سنجی کنید. غالبا جمله‌بندی‌های چت‌جی‌پی‌تی یا ابزارهای مشابه (مانند Google Bard) ساختاری تکراری دارند. به همین دلیل حتما متنی که چت‌بات در اختیارتان قرار داده است را بررسی و ویرایش کنید. واضح است که برای غنای بیشتر مطلب می‌توانید خودتان هم مطلب بیشتری بر متن هوش مصنوعی اضافه کنید.

پست های مرتبط

بازاریابی محتوایی (Conte...

        همانطور که بازاریابی شامل روش‌های مختلفی است، دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوایی نام دارد. همانگونه...