طراحی وب چیست؟

 

 

طراحی وب چیست؟

 

 حضور دیجیتالی در دنیای امروز یکی از مهمترین فاکتورها در پیشرفت هر کسب و کاری است و به همین علت در چند سال اخیر طراحی وب اهمیت بسیار ویژه‌تری پیدا کرده است. وب‌سایت‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای موجود در اینترنت، نقش مهمی در زندگی افراد و کسب و کارها ایفا می‌کنند. در این مقاله، به تعریف طراحی وب، تفاوت آن با توسعه‌ی وب و اصول آن می‌پردازیم.

 

تعریف طراحی وب یا web design

طراحی وب به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که زیبایی ظاهری سایت را ایجاد می‌کنند. در واقع هر آن چیزی که کاربر با آن مواجه می‌شود و آن‌ را در صفحه مانیتور خود می‌بینید، حاصل طراحی وب و کار طراح وب است. به همین ترتیب، کار اصلی یک طراح وب، طراحی المان‌هایی است که کاربران بصورت مستقیم با‌ آن‌ها در ارتباط هستند و آن‌‌ها را در مانیتور خود می‌بینند. طراحی ظاهر سایت شامل مراحل مختلفی است که عبارتند از:

  • تحقیق و تحلیل: در این مرحله، طراح وب با تحقیق و تحلیل نیازهای کاربر، اهداف وب سایت و زیر نظر گرفتن رقبا و نقاط ضعف و قوت آن‌ها، طرح اولیه وب سایت را ایجاد می‌کند.
  • طراحی گرافیکی: در این مرحله، طراح وب با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی، طرح اولیه وب سایت را به صورت گرافیکی پیاده سازی می‌کند.
  • طراحی رابط کاربری (UI): در این فرآیند طراح وب با طراحی رابط کاربری، تعامل کاربر با وب سایت را بهبود می‌بخشد.
  • طراحی تجربه کاربری (UX): در طراحی تجربه کاربری، طراح وب منطبق با خواسته‌ها و نیازهای کاربر صفحات را طراحی می‌کند. این کار رضایت کاربر از وب سایت را افزایش می‌دهد.

 

تفاوت طراحی ظاهر سایت با توسعه‌ی فنی سایت

«طراحی ظاهر سایت» و «توسعه و کدنویسی سایت» دو فرآیند مجزا هستند که هر کدام نقش مهمی در ایجاد یک وب‌سایت موفق دارند.

طراحی ظاهر سایت به فرآیند ایجاد و توسعه صفحات وب از نظر بصری گفته می‌شود. طراحان وب با استفاده از مهارت‌های خود، صفحات وب را طراحی می‌کنند که از نظر زیبایی، جذابیت و کاربرپسندی استانداردهای لازم را داشته باشند تا توجه و رضایت کاربران را جلب کنند.

توسعه و کدنویسی سایت به فرآیند ساخت و پیاده‌سازی صفحات وب از نظر فنی گفته می‌شود. توسعه دهندگان وب با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی، صفحات وب را به صورت ساختاری یکپارچه و کاربردی ایجاد می‌کنند.

تفاوت اصلی بین طراحی ظاهر سایت و توسعه و کدنویسی سایت در این است که طراحی ظاهر سایت بر جنبه‌های بصری و کاربرپسند بودن وب سایت تمرکز دارد، در حالی که توسعه و کدنویسی سایت بر جنبه‌های فنی و عملکردی وب سایت تمرکز دارد. شاید درست‌ترین جمله‌ای که در ارتباط با رابطه‌ی این دو فرآیند می‌شود گفت این است که :«طراحی ظاهر سایت و توسعه و کدنویسی سایت دو فرآیند مکمل یکدیگر هستند و هر کدام نقش مهمی در ایجاد یک وب سایت موفق دارند.»

 

اصول طراحی ظاهر وبسایت

در مورد ظاهر وبسایت، اصول طراحی عبارتند از:

  • خوانایی: محتوای وب‌سایت باید از نظر بصری خوانا و قابل درک باشد. رعایت اصول نگارشی و درست‌نویسی یکی از مواردی‌ست که به خوانا بودن محتواهای سایت کمک می‌کند.
  • سادگی: سایت باید ساده و مختصر باشد تا کاربر بتواند به راحتی آن را درک کند.
  • تعادل: تعادل بصری یکی از مهم‌ترین معیارها در طراحی ظاهر وبسایت است. یعنی ظاهر سایت باید به گونه‌ای طراحی شود که یک بخش جداگانه از سایت به تنهایی تمرکز کاربر را به خود معطوف نکند و باید کلیت بصری وبسایت باعث جذب مخاطب شود.
  • تقارن: استفاده از تقارن در طراحی سایت می‌تواند به ایجاد حس تعادل و هماهنگی کمک کند.
  • ریتم: منظور از ریتم تکرار عناصر مهم در جای‌جای سایت است تا به این وسیله شما بتوانید در سایت خود انسجام ایجاد کنید. به طور مثال شما می‌توانید با یک کار ساده مانند استفاده از لوگوی برندتان در تمام مطالب(مثلا عکس‌ها) و یا استفاده از یک فونت یک‌دست، ریتمی یکپارچه ایجاد کنید که همین یکپارچه‌بودن باعث می‌شود تا  مخاطبان سایت از شلوغی و گمراهی نجات پیدا کنند و به راحتی از گشت و گذار در سایت شما لذت ببرند.
  • کنتراست: رعایت کنتراست می‌تواند به برجسته کردن عناصر مهم در وب سایت کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از رنگ‌های متضاد برای متن و پس زمینه می‌تواند به خوانایی متن کمک کند و همچنین توجه کاربر را بیشتر جلب کند. وجود کنتراست در یک الان تصویری باعث می‌شود تا به خاطر وجود تنوع و گیرایی بصری، مخاطبان سایت بازخورد بهتری نسبت به آن داشته باشند. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که استفاده‌ی بیش از حد از کنتراست می‌تواند باعث گیج شدن کاربر شود.

 

نتیجه گیری

طراحی ظاهر سایت مهارتی مهم و ضروری برای ایجاد صفحات وب کاربرپسند، جذاب و کارآمد است. طراحان وب با استفاده از مهارت‌های خود از جمله به کارگیری خلاقیت، سایت‌هایی را طراحی می‌کنند که گشت و گذار در صفحات آن سایت‌ها برای کاربران تجربه‌ای مفید و لذت‌بخش باشند.

 

شما می‌توانید برای سفارش‌ طراحی سایت اختصاصی خود، فرم همکاری با دیجیتالیتی را پر کنید.

پست های مرتبط

آینده‌ی طراحی گرافیک:...

        در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تغییرات احتمالی در حوزه‌ی طراحی گرافیک تحت تاثیر ظهور هوش مصنوعی و ربات‌های پرسروصدایی مثل Chat Gpt بپردازیم. برای...

معرفی 9 سایت طراحی گرا...

          همه‌ی گرافیست‌ها و کسانی که با طراحی سر و کار دارند، نیازمند منابعی از کارهای گرافیکی، لوگوهای حرفه‌ای، وکتورها و تصاویری‌اند که هم بتوانند...

معرفی ۶ افزونه وردپرس ...

          سایت‌های وردپرسی به افزونه‌های دیگر نیاز دارند تا امکانات و قابلیت‌های بیشتری به آنها اضافه شود. وردپرس به صورت پیش‌فرض امکانات محدودی را ارائه...