بهترين ابزارهای سئو

 

بهترین ابزارهای سئو
بهترین ابزارهای سئو

 

 

 

 

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) مجموعه‌ اقداماتی است که به منظور بهبود جایگاه یک وب‌سایت در صفحه‌ی نتایج جستجو (SERP) انجام می‌شود. به عبارت دیگر سئو، بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو است تا کاربران بیشتری از طریق جستجو با محتواها و صفحات آن سایت مواجه شوند. در واقع با اجرای اصول سئو سایت می‌توان ترافیک سایت را افزایش داد، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کرد و به اهداف تجاری خود دست یافت. در این مطلب به معرفی بهترین ابزارهای سئو خواهیم پرداخت. سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که در ادامه می‌بینید، به شما در استخراج و تحلیل اطلاعات مربوط به سئوی سایت کمک می‌کنند. اگر اطلاعات کمی درباره‌ی سئوی سایت دارید، ابتدا این مقاله را مطالعه کنید: «سئو سایت چیست؟»

 

لیست بهترین ابزارهای سئو که در این مقاله معرفی خواهیم کرد:

 

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Ahrefs
  • Yoast SEO
  • Small Seo Tools
  • Semrsuh

 

Google Search Console

Google Search Console یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که به شما کمک می‌کند تا وضعیت سایت خود را در نتایج جستجو تحلیل کنید. این ابزار اطلاعات مختلفی مانند ترافیک سایت، عملکرد صفحات، خطاهای ایندکس و… را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین به شما کمک می‌کند تا رتبه‌ی فعلی سایت و‌ یا وبلاگ خود را بدانید، آمار دقیقی از شرایط سایت، رتبه و کلماتی که مخاطبان با آن وارد سایت شما شده‌اند را به شما ارائه می‌دهد، تا با به کار­گیری آن‌ها اقدامات مثبتی انجام دهید و کیفیت کاری خود را بهبود بخشید.

 

Google Analytics

Google Analytics یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که به شما کمک می‌کند تا رفتار کاربران در سایت خود را تحلیل کنید. این ابزار اطلاعات مختلفی مانند منابع ترافیک، صفحات پربازدید سایت، زمان ماندگاری کاربران در سایت و… را در اختیار شما قرار می‌دهد.

برخی از کاربردهای مهم Google Analytics عبارتند از: 

  1. پیگیری و شناخت رفتار کاربران: با استفاده از Google Analytics، می‌توانید به‌دقت رفتار کاربران در وبسایت خود را پیگیری کنید. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا بفهمید که کاربران از کدام صفحات عبور می‌کنند، در کدام نقاط تصمیم به ترک صفحه‌ی سایت شما می‌گیرند و چه مدت زمانی روی وبسایت شما باقی می‌مانند.
  1. اندازه‌گیری ترافیک و کانال‌های بازاریابی: Google Analytics به شما امکان می‌دهد تا منابع ترافیک و بازاریابی مختلف را مانند جستجوهای طبیعی یا ارگانیک، تبلیغات پرداخت‌شده، رسانه‌های اجتماعی و غیره را پیگیری کنید. با این اطلاعات، شما می‌توانید کانال‌های بازاریابی موثرتری را شناسایی کنید و استراتژی بازاریابی خود را به‌طور بهینه‌ به‌کار ببرید.
  1. آنالیز رفتار مخاطبان موبایلی: با توجه به رشد استفاده از موبایل، آنالیز رفتار مخاطبانی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند بسیار اهمیت پیدا کرده است. Google Analytics برای شما این امکان را فراهم می‌کند که بفهمید کاربران در دستگاه‌های موبایل چگونه با وبسایت شما تعامل دارند.
  1.  نظارت بر عملکرد صفحات: با استفاده از Google Analytics می‌توانید بر عملکرد صفحات خاصی از وبسایت خود نظارت کنید. به عنوان مثال، می‌توانید میزان کلیک‌ بر روی دکمه‌ها و نرخ زمان صرف‌شده در هر صفحه را بررسی کنید و از این طریق صفحاتی که نیاز به بهبود دارند را شناسایی کنید.

 

Ahrefs

Ahrefs یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سئو است که به شما کمک می‌کند تا بک‌لینک‌های سایت خود را تحلیل کنید. بک‌لینک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در رتبه‌بندی سایت در نتایج جستجو هستند.  با استفاده از این ابزار می‌توانید بررسی سئو خارجی سایت خود را انجام دهید. برای مثال لینک‌های خارجی سایت خود و رقبا را ببینید و تعداد لینک‌های از دست‌رفته و یا اضافه‌شده را بررسی کنید. از جمله این کار‌بردهای Ahrefs می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنالیز و بررسی تعداد بکلینک‌های یک سایت
  • بررسی و آنالیز تحولات و تغییرات بوجود آمده بر روی بک لینک‌ها با گذر زمان
  • جداسازی بک لینک‌های مفید و ارزشمند، از بک‌لینک‌های کهنه و قدیمی یا به اصطلاح بک لینک‌های مرده

 

Yoast SEO

Yoast SEO یک افزونه‌ی وردپرس است. اگر سایت شما وردپرسی است، پیشنهاد می‌کنیم که حتما این افزونه را نصب کنید. یوست سئو به شما کمک می‌کند تا محتوای سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. این افزونه با ارائه‌ی نکات و پیشنهاداتی در مورد کلمات کلیدی، ساختار محتوا و… به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را بهبود دهید. یوست سئو به عنوان چک‌لیستی‌ست که سئوکارها و نویسنده‌ها می‌توانند از وجود آن بهره ببرند تا محتواهايی سئوشده و استاندارد توليد كنند.

 

small seo tools

small seo tools یک مجموعه‌ی رایگان از ابزارهای سئو است که شامل ابزارهای مختلفی مانند ابزار بررسی بک‌لینک، ابزار بررسی سرعت سایت، ابزار بررسی کلمات کلیدی و… است.

برخی از کاربردهای مهم ابزارهای Small SEO Tools:

  1. بررسی کلمات کلیدی: این ابزار به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی مرتبط با موضوع وب‌سایتتان را شناسایی کنید و بررسی کنید که چقدر رقابت برای هر کلمه کلیدی وجود دارد.
  2. بررسی بک‌لینک‌ها: می‌توانید با استفاده از این ابزار بک‌لینک‌های وب‌سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که لینک‌ها به درستی کار می‌کنند و از کیفیتشان مطمئن شوید.
  3. بررسی پلگین‌ها و اشکال‌زدایی سایت: با این ابزار می‌توانید اشکالات فنی وب‌سایت را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایت به درستی کار می‌کند و مشکلاتی که ممکن است باعث کاهش جایگاه در نتایج جستجو شوند، وجود ندارند.
  4. بررسی سرعت بارگذاری وب‌سایت: این ابزار تحت وب به شما امکان می‌دهد سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایتتان را اندازه‌گیری کنید و مشکلاتی که باعث کاهش سرعت سایت می‌شوند را شناسایی کنید.
  5. بررسی وضعیت رتبه و جایگاه: ابزارهای Small SEO Tools می‌توانند به شما کمک کنند تا جایگاه و رتبه وب‌سایتتان در موتورهای جستجو را پیگیری کنید و بهبود آن‌ها را مد نظر قرار دهید.

 

Semrsuh

اگر می‌خواهید همه اطلاعات SEO را یک در اختیار داشته باشید یا همه‌ی ابزار‌ها را در یک ابزار جمع کنید، SEMrush یکی از بهترین ابزارهای سئو است که بسیاری از قابلیت‌ها را یکجا در خود جای داده است. این سایت به شما کمک می‌کند تا اطلاعاتی مفید، واقعی و شفاف در مورد رتبه کلمات کلیدی، بک لینک‌ها و سئو رقبا به دست آورید. برخی از کار‌هایی که با این ابزار سئو می‌توان انجام داد عبارتند از:

  • ردیابی کلمات کلیدی، ترافیک ارگانیک و بک‌لینک‌ها
  • زیر نظر گرفتن رقبا و تجزیه و تحلیل عملکرد آن‌ها
  • ذخیره کردن جستجو‌ها و ارسال گزارش‌ها و به روز رسانی‌ها به ایمیل شما
  • انجام ممیزی سئوی سایت

این سایت دارای نسخه رایگان و پولی است البته نسخه رایگان دیتای محدودی می‌دهد و که شما می‌توانید اشتراک ماهانه این ابزار را از سایت‌های ایرانی فروش اشتراک خریداری کنید.

پست های مرتبط

سئو داخلی و خارجی

      امروزه با وجود تعداد انبوه وبسایت‌ها، دیده شدن در نتایج جستجوی گوگل و جذب مخاطب به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. سئو (Search Engine Optimization)...

گوگل چگونه سایت ما را ...

      تصور کنید در یک دنیای مجازی بی‌انتها هستید و فروشگاه آنلاین شما، جزیره‌ای ناشناخته است. چطور مشتری‌ها می‌توانند شما را پیدا کنند؟ گوگل، نقش نقشه‌خوان و...

معرفی ۶ افزونه وردپرس ...

          سایت‌های وردپرسی به افزونه‌های دیگر نیاز دارند تا امکانات و قابلیت‌های بیشتری به آنها اضافه شود. وردپرس به صورت پیش‌فرض امکانات محدودی را ارائه...