بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست؟

بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی چیست؟

 

 

 

 

همانطور که بازاریابی شامل روش‌های مختلفی است، دیجیتال مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از روش‌های بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوایی نام دارد. همانگونه که از اسم این روش پیداست، تمرکز بازاریابی محتوایی بر روی محتوا است. اما محتوای مناسب بازاریابی چه ویژگی‌هایی دارد؟ انواع بازاریابی محتوایی کدام است؟ و … اگر می‌خواهید کمی بیشتر با بازاریابی مبتنی بر محتوا آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

تعریف بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ

به نقل از موسسه‌ی بازاریابی محتوایی(Content Marketing Institute)، “بازاریابی محتوایی فرآیند ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و هدفمند است که برای جذب، حفظ و تعامل با مخاطبان هدف طراحی شده است.” کانتنت مارکتینگ یکی از مهم‌ترین و موثرترین روش‌های بازاریابی در دنیای امروز است. این روش بر تولید و انتشار محتوای ارزشمند، مرتبط و هدفمند متمرکز است و هدف آن جذب مخاطبان جدید، حفظ مخاطبان فعلی و یا بهبود تعامل با آن‌هاست.

 

اهداف بازاریابی مبتنی بر محتوا

  • خلق ارزش: مهم‌ترین هدف بازاریابی محتوا، خلق محتوای ارزشمند و کاربردی به منظور رفع نیاز مخاطبان است. علاوه بر این مورد، از طریق بازاریابی مبتنی بر محتوا می‌توانید تعامل بهتری با مشتریان خود داشته باشید. شما از طریق بازاریابی محتوایی باید این احساس را به مخاطبان خود منتقل کنید که شما دوست آن‌ها هستید و همراهی آن‌ها با برندتان به نفع آنهاست. به این ترتیب رفته‌رفته اعتماد آن‌ها را کسب می‌کنید و در نتیجه به اهداف تجاریتان-مانند افزایش فروش و سود- نیز می‌رسید.
  • آگاهی‌رسانی: کانتنت مارکتینگ می‌تواند به افزایش آگاهی مخاطبان از یک برند، محصول یا خدمت کمک کند.
  • افزایش ترافیک وب‌سایت: بازاریابی محتوایی با جذب مخاطبان به وب‌سایت، ترافیک آن را افزایش می‌دهد. این اتفاق منجر به بهبود وضعیت سئوی سایت شما نیز می‌شود.
  • ایجاد سرنخ‌های فروش: این روش با ارائه اطلاعات مفید و ارزشمند، به ایجاد سرنخ‌های فروش برای کسب‌وکار کمک می‌کند.
  • افزایش فروش: ایجاد اعتماد و علاقه در مخاطبان از طریق تولید محتوای پرفایده، به افزایش فروش کسب‌وکار کمک می‌کند.

 

انواع کانتنت مارکتینگ

بازاریابی محتوایی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از انواع آن عبارتند از:

  • وبلاگ‌نویسی: وبلاگ‌نویسی یکی از رایج‌ترین و موثرترین انواع بازاریابی مبتنی بر محتوا است. با تولید محتوای جذاب و مفید در وبلاگ، می‌توان مخاطبان زیادی را جذب کرد و با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. توجه داشته باشید که در وبلاگ‌نویسی، هدف تولید محتوا است و اگر تصمیم به معرفی برند یا محصولاتتان از طریق محتواهای تولیدشده دارید، این کار باید به صورت غیر مستقیم انجام پذیرد.
  • ایمیل مارکتینگ: ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روش‌های موثر بازاریابی محتوایی است. با ارسال ایمیل‌های حاوی محتوای ارزشمند، می‌توان با مخاطبان در ارتباط بود و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ایمیل مارکتینگ، این مقاله را بخوانید: «ایمیل مارکتینگ چیست؟»
  • تولید ‌محتوا در شبکه‌های اجتماعی: محتوای اجتماعی مانند پست‌های اینستاگرام، توییتر و لینکدین نیز می‌تواند برای بازاریابی محتوایی مورد استفاده قرار گیرد. با تولید محتوای جذاب و مرتبط در شبکه‌های اجتماعی، می‌توان مخاطبان زیادی را جذب کرد و با آن‌ها تعامل کرد. شبکه‌های مجازی فرصت بی‌نظیری برای دیده‌شدن کسب و کارها فراهم کرده‌اند. با کمی برنامه‌ریزی، خلاقیت و استمرار در تولید محتوای اثربخش می‌توانید آوای برندتان را به گوش مردم برسانید.
  • ویدئو مارکتینگ: ویدئو مارکتینگ یکی از روش‌های جدید و جذاب بازاریابی محتوایی است. با تولید ویدئوهای آموزشی، سرگرم‌کننده یا تبلیغاتی، می‌توان مخاطبان زیادی را جذب کرد و با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. ویدئو مارکتینگ یکی از اثرگذارترین روش‌های بازاریابی محتوایی در اینستاگرام است.
  • انتشار پادکست: پادکستینگ نیز یکی دیگر از روش‌های جدید و جذاب تولید محتوا است. با تولید پادکست‌های آموزشی، سرگرم‌کننده یا تبلیغاتی، می‌توان مخاطبان زیادی را جذب کرد. 

 

مزایای بازاریابی محتوا

  • اثربخشی بالا: این روش یکی از روش‌های موثر بازاریابی است که می‌تواند نتایج قابل توجهی را برای کسب‌وکارها به همراه داشته باشد. 
  • هزینه‌های کم: بازاریابی محتوا نسبت به سایر روش‌های باز‌اریابی، هزینه‌های کم‌تری دارد. برای مثال کانتنت مارکتینگ به مراتب هزینه‌ی کم‌تری از تبلیغات دارد و نسبت به آن پایدارتر است.
  • قابلیت اندازه‌گیری: نتایج بازاریابی محتوایی به راحتی قابل اندازه‌گیری است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی سئو، می‌توانید نتایج بدست آمده را بررسی و تحلیل کنید و در صورت نیاز تغییراتی در استراتژی محتوایی خود ایجاد کنید.

قابلیت تکرار: بازاریابی مبتنی بر محتوا یک فرآیند تکرارپذیر است که می‌توان نتایج آن را بهبود بخشید. همچنین محتوای تولیدشده می‌تواند تا همیشه دیده‌ شود و به عبارتی تاریخ انقضا نداشته باشد.

 

 

اگر کسب و کار شما نیازمند اجرای بازاریابی مبتنی بر محتواست، کافیست فرم درخواست همکاری با دیجیتالیتی را پر کنید تا از دانش متخصصان ما در این زمینه بهره ببرید.

پست های مرتبط

ایمیل مارکتینگ چیست؟

          ایمیل مارکتینگ یکی از انواع بازاریابی دیجیتال است که از طریق ارسال ایمیل به مخاطبان هدف محصولات، خدمات یا اطلاعات مربوط به کسب و...