آنچه کارشناس محتوا از بازاریابی باید بداند

آنچه کارشناس محتوا از بازاریابی باید بداند
آنچه کارشناس محتوا از بازاریابی باید بداند

 

 

 

 

 

همانطور که احتمالا می‌دانید، بازاریابی محتوا یا Content Marketing یکی از روش‌های مرسوم کسب و کارهای امروزی در اجرای بازاریابی دیجیتال است. اگر به اهمیت این موضوع واقف نیستید، بهتر است ابتدا مقاله‌های ارجاع داده‌شده در خط قبل را مطالعه کنید. بازاریابی محتوایی توسط کارشناس محتوا انجام می‌شود. از آنجایی که هدف از تولید این جنس محتواها، بازاریابی و در نهایت گسترش مخاطبین و افزایش فروش است، کارشناس تولید محتوا باید دانشی هر چند ابتدایی در حوزه‌ی بازاریابی داشته باشد. به عبارتی باید اصول اولیه و اساسی بازاریابی را بداند. این مطلب، با هدف آشنا نمودن کارشناسان محتوایی با بازاریابی نگاشته شده است. 

 

 کارشناس محتوا کیست؟

کارشناس محتوا متخصصی است که در تولید محتوای جذاب، مفید و مرتبط برای مخاطبان هدف مهارت دارد. این محتوا می‌تواند به صورت متنی، تصویری، ویدیویی یا صوتی باشد. کارشناسان محتوا اغلب در زمینه‌های بازاریابی، روابط عمومی و یا رسانه‌های اجتماعی کار می‌کنند. آن‌ها ممکن است برای تولید محتوا در وب سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی یا سایر کانال های ارتباطی استخدام شوند. اما یک کارشناس تولید محتوا، چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

 

مهارت‌های مورد نیاز برای یک متخصص محتوا

 

  • تحقیق

یک کارشناس بازاریابی محتوا باید بتواند تحقیقات لازم برای کسب اطلاعات لازم، برای مثال یافتن کلمات کلیدی مناسب، بررسی وضعیت رقبا یا استخراج اطلاعات به روز در موضوعی خاص را انجام دهد.

 

  • سئو

یکی از اهداف تولید محتوا، بهبود وضعیت سایت از لحاظ سئو و به تبع صعود سایت به بالای صفحه‌ی سرچ موتورهای جستجو است. به همین خاطر، آشنایی متخصص محتوا با اصول سئو جزو ضروریات این جایگاه شغلی محسوب می‌شود.

 

  • نویسندگی

پایه‌ای ترین مهارتی که یک کارشناس محتوا باید از آن بهره‌مند باشد، مهارت نویسندگی است. یک کارشناس محتوا باید با تکیه بر مهارت خود در نویسندگی، روایت‌گری و داستان‌گویی در تولید محتوا اعم از پست‌های شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها و یا معرفی محصولات برند باعث جذب مخاطبین شود.

 

  • طراحی

کارشناس محتوا باید مهارت‌های استفاده از نرم افزارهای طراحی مانند فتوشاپ، ایلاستریتور یا پریمیر پرو را داشته باشد. آشنایی با این نرم افزارها به آنها کمک می‌کند تا محتوای بصری مانند تصاویر، اینفوگرافیک‌ها و ویدئوهای جذاب تولید کنند. همچنین کارشناس محتوا باید اصول طراحی بصری مانند رنگ، شکل، تعادل، کنتراست و فضا را درک کند. این اصول به آن‌ها کمک می‌کند تا محتوایی تولید کنند که جذاب و خوانا باشد. این مهارت‌هاسبب می‌شود کارشناس محتوا تعامل بهتری با تیم طراحی گرافیک نیز داشته باشد.

 

  • تحلیل

کارشناس محتوا باید با استفاده از ابزارهای تحلیلی و همچنین رصد وضعیت رقبا و ترندهای روز، شرایط را تحلیل کند و از نتایج این تحلیل‌ها در طراحی استراتژی‌های محتوایی استفاده کند.

 

  • بازاریابی

 

1. شناخت مخاطبان هدف

اولین و مهم‌ترین اصل بازاریابی محتوایی، شناخت مخاطبان هدف است. کارشناسان محتوا باید بدانند که مخاطبان آنها چه کسانی هستند، چه نیازها و خواسته‌هایی دارند و از چه کانال‌هایی استفاده می‌کنند. با شناخت مخاطبان هدف، می‌توان محتوایی تولید کرد که برای آنها مفید و جذاب باشد و توجه آنها را جلب کند.

2. شناخت بازار

بازار مجموعه‌ای از خریداران واقعی و بالقوه‌ی یک محصول یا خدمت است. بازاریابی در اینجا، خدمت‌رسانی به مصرف‌کنندگان نهایی بازار، در رقابت با رقبا تعریف می‌شود.

 

3. متمایزسازی و جایگاه‌یابی

در متمایزسازی، پیشنهادهای خود به بازار را برای بخش‌های مختلف بازار هدف، متمایز می‌کنیم تا بیشترین ارزش برتر مشتری (Superior Customer Value) را ایجاد کنیم. جایگاه‌یابی هم یعنی پیشنهادهای خود به بازار را طوری نظم دهیم که جایگاهی مشخص، متمایز و مطلوب نسبت به رقبا، در ذهن مصرف‌کنندگان هدف پیدا کنیم.

 

4. روش بازاریابی STP

کلمه‌ی STP مخفف این سه واژه است: Segmentation (بخش‌بندی)، Targeting (هدف‌گیری) و Positioning (جایگاه‌یابی). واضح است که در تولید هر محصول، نمی‌توان رضایت همه‌ی افراد را به دست آورد. همین مسئله سبب شد تا فیلیپ کاتلر-پدر علم بازاریابی نوین- روشی را به نام STP پایه گذاری کند. این روش از سه مرحله تشکیل شده است:

مرحله‌ی اول: شناسایی گروه‌های متمایز خریداران که نیاز و خواستهٔ متفاوتی دارند (بخش‌بندی بازار)

مرحله‌ی دوم: انتخاب یک یا چند گروه (هدف‌گیری)

و مرحله‌ی سوم: ایجاد و ارائهٔ پیشنهاد (محصول) منحصربه‌فرد برای هر بخش از بازار به‌‌منظور اشغال جایگاهی متمایز از رقبا در ذهن آن‌ها (جایگاه‌یابی)

پست های مرتبط

پستی پیدا نشد !