مراحل طراحی سایت فروشگاهی

 

 

مراحل طراحی سایت فروشگاهی
مراحل طراحی سایت فروشگاهی

 

 

با اطمینان باید گفت که در دنیای مدرن و تکنولوژی‌محور امروز که نمی‌توان مرز ثابتی بین فضای مجازی و فضای حقیقی قائل شد، کسب و کاری وجود ندارد که از اهمیت حضور آنلاین آگاه نباشد. آن دسته از فروشگاه‌هایی که هنوز به شکل سنتی به کار خود ادامه می‌دهند و انعطاف لازم برای هماهنگی با فناوری‌های روز را نداشته‌اند، با خطر جدی کاهش فروش و به تبع از دست دادن جایگاه خود در بازار مواجه‌اند. با این شرایط، یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌های حضور آنلاین در بازار رقابتی دیجیتال و برخورداری از مزیت‌های آن، طراحی سایت فروشگاهی اختصاصی برای کسب و کارتان است. در این مطلب به تشریح مراحل طراحی سایت و چالش‌های مرتبط با آن می‌پردازیم.

 

قدم اول: تعریف درست و دقیق محصول

اولین قدم در طراحی و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، تعریف درست و دقیق محصول است. شما باید مشخص کنید که چه محصولاتی را می‌خواهید در فروشگاه خود به نمایش بگذارید و از چه طریقی می‌خواهید آن‌ها را بفروشید. همچنین باید ویژگی‌ها و مزایای محصولات خود را به خوبی بشناسید تا در آینده با توجه به آن‌ها، اقدام به بازاریابی و تبلیغات محصولاتتان کنید.

 

قدم دوم: پاسخ به سوالات اساسی

می‌توان گفت که این مرحله، همان مرحله‌ی قبل است با این تفاوت که با توجه بیشتری به جزئیات باید برنامه‌ریزی مسیر پیش رو را انجام دهید. هر چقدر که دقیق‌تر و واضح‌تر بدانید سایتتان قرار است چه شکلی باشد و چه امکاناتی را به مشتریان ارائه دهد، در‌ مراحل بعد کارتان راحت‌تر خواهد بود. بنابراین قبل از شروع طراحی فروشگاه اینترنتی، باید به سوالات اساسی زیر پاسخ دهید:

  • مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟
  • چه نیازها و خواسته‌هایی دارند؟
  • انتظار دارید که به طور ماهیانه چند نفر از سایت شما بازدید و خرید کنند؟
  • چگونه می‌خواهید محصولات خود را به آن‌ها معرفی کنید؟
  • چگونه می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید؟
  • شرایط ارسال محصولات به چه شکل است؟
  • آیا مجوزهای لازم (برای مثال enamad) را کسب کرده‌اید؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا یک فروشگاه اینترنتی موفق طراحی کنید.

 

قدم سوم: انتخاب نام سایت، ثبت دامنه و خرید هاست

بعد از تعریف محصول و پاسخ به سوالات اساسی، باید نام سایت، دامنه و هاست خود را انتخاب کنید.

  • نام سایت: نام سایت باید کوتاه، ساده و به‌یادماندنی و همچنین مرتبط با محصولات و خدمات شما باشد.
  • دامنه: دامنه، آدرس اینترنتی سایت شما است. باید دامنه‌ای را انتخاب کنید که مرتبط با نام سایت و محصولات شما باشد.
  • هاست: هاست فضایی است که سایت شما در آن قرار می‌گیرد. باید هاستی را انتخاب کنید که فضای کافی برای سایت شما داشته باشد و سرعت مناسبی داشته باشد.

 

 

قدم چهارم: انتخاب نوع طراحی سایت و شروع فرایند طراحی

به اصلی‌ترین مرحله‌ی طراحی سایت رسیدیم. جایی که تمام ساختار و پایه‌های فنی سایت طراحی و راه‌اندازی می‌شود. در این مرحله دو راه پیش روی شماست:

 

۱. طراحی سایت از صفر با برنامه‌نویسی و کدنویسی

اگر دانش فنی بالایی در زمینه‌ی IT ندارید و یا برای اولین بار فرایند طراحی سایت را تجربه می‌کنید پیشنهاد می‌شود که از این روش استفاده نکنید. چرا که این کار نیازمند تعامل بسیار زیاد با تیم فنی است. در ضمن هزینه‌ی طراحی سایت با برنامه‌نویسی بسیار بالاست و کسب و کارهای تازه‌کار یا کوچک از عهده‌ی هزینه‌های آن برنمی‌آیند.

 

۲. طراحی سایت با استفاده از ‌CMSهای موجود

CMS مخفف Content Management System به معنای سیستم مدیریت محتوا است. CMS یک نرم افزار است که به کاربران امکان می‌دهد بدون نیاز به دانش کدنویسی، محتوای وب‌‌سایت خود را ایجاد، ویرایش و مدیریت کنند.

CMSها در طراحی سایت‌های فروشگاهی نقش مهمی ایفا می‌کنند. آنها به صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی امکان می‌دهند تا بدون نیاز به استخدام یک توسعه‌دهنده وب، محتوای سایت خود را به راحتی مدیریت کنند.

CMSهای فروشگاهی معمولاً دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • مدیریت محصولات
  • مدیریت سفارشات
  • مدیریت مشتریان
  • مدیریت حساب کاربری
  • مدیریت نظرات و بازخوردها

CMSهای فروشگاهی محبوب عبارتند از:

  • WordPress: وردپرس یکی از محبوب‌ترین CMSهای جهان است. وردپرس دارای ویژگی‌های زیادی است که آن را برای طراحی سایت‌های فروشگاهی مناسب می‌کند. مهم‌ترین مزیت وردپرس، متن‌باز بودن آن است. یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته‌ی وردپرس، داشتن افزونه‌های بسیار زیاد است. معمولا زمانی که قصد طراحی یک سایت فروشگاهی را داشته باشید، به افزونه‌های مختلفی نیاز خواهید داشت. وردپرس، از WooCommerce گرفته تا فرم‌سازهای مختلف که در گرفتن اطلاعات کاربران شما را یاری می‌کنند، همه‌ی خدمات را پوشش می‌دهد.
  • Magento: ماژول یک CMS فروشگاهی قدرتمند است که برای فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مناسب است.

انتخاب CMS مناسب برای طراحی سایت فروشگاهی به عوامل مختلفی مانند اندازه فروشگاه، بودجه و نیازهای شما بستگی دارد.

در ادامه به برخی از مزایای استفاده از CMS در طراحی سایت‌های فروشگاهی اشاره می‌کنیم:

  • کاهش هزینه‌ها
  • سهولت استفاده
  • قابلیت گسترش
  • امنیت

 

به طور کلی می‌توان گفت: تنها زمانی که مطمئن هستید نیازهایتان با CMSهای گوناگون برطرف نمی‌شود، سراغ ساخت سایت فروشگاه اینترنتی با کدنویسی بروید.

 

قدم پنجم: افزودن محصولات و محتوا به سایت

بعد از طراحی سایت، باید محصولات و محتوای خود را به سایت اضافه کنید. محصولات باید به طور کامل و دقیق توضیح داده شوند. همچنین باید تصاویر و ویدئوهای باکیفیتی از محصولات خود اضافه کنید.

 

قدم ششم: ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی

بعد از افزودن محصولات و محتوا به سایت، باید درگاه پرداخت اینترنتی ایجاد کنید. درگاه پرداخت اینترنتی امکان خرید محصولات شما را برای مشتریان به صورت آنلاین فراهم می کند.

 

قدم آخر: به سایت توجه کنید!

بعد از به پایان رسیدن مراحل قبل، حالا یک سایت فروشگاهی مخصوص به خودتان را دارید و با خیال راحت می‌توانید به طراحی استراتژی‌هایی که منجر به فروش بیشتر می‌شوند فکر کنید. اما اگر خیال کرده‌اید که کار تمام است و تنها با داشتن یک سایت می‌توان به فروش مستمر دست پیدا کرد، سخت در اشتباهید. چرا که صرف داشتن یک سایت، نمی‌تواند تضمین‌کننده‌ی فروش همیشگی و کسب درآمد برای شما باشد. فروش اینترنتی از طریق سایت نیازمند بازاریابی دیجیتال، به‌روزنگه‌داشتن محتوای سایت و عوامل بسیار دیگری است. بعد از راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، باید به طور مداوم به سایتتان توجه کنید و از همه لحاظ آن را بهبود دهید. این کار شامل موارد زیر است:

  • بررسی و تحلیل عملکرد سایت
  • به روزرسانی محصولات و محتوا
  • پاسخگویی به نظرات و سوالات مشتریان
  • استفاده از دیجیتال مارکتینگ
  • تلاش برای بهبود سئوی سایت
  • و …

 

با انجام این مراحل، می‌توانید سایت فروشگاهی اختصاصی خودتان را داشته باشید. برای این کار کافیست فرم درخواست همکاری با دیجیتالیتی را پر کنید تا یک گام به داشتن سایت فروشگاهی خودتان نزدیک‌تر شوید!

 

پست های مرتبط

تفاوت سایت وردپرس با ک...

      بسیاری از کسب و کارها، حضور دیجیتال خود را با تاسیس و طراحی وبسایت آغاز می‌کنند. یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در این مرحله گرفته می‌شود،...