زمانی را به یاد بیاورید که شبکههای اجتماعی ظهور کردند. امکانات بینظیری که هر کدام از آنها در اختیار مخاطبان میگذاشتند، موجب بهت و حیرت مخاطبان میشد و روز به روز هم بر جذابیتها و امكاناتشان افزوده میشد. در ابتدا اين شبكهها كاربرد اجتماعی پررنگتری داشتند؛ آسانتر شدن ارتباطات مهمترین مزیت شبکههای اجتماعی بود. رفته رفته و با گذشت زمان کسب و کارها و افراد مختلف از پتانسیلهای سوشال مدیا آگاهی پیدا کردند و شبکههای اجتماعی کاربرد تجاری و بیزینسی یافتند. امروزه و با رواج یافتن دیجیتال مارکتینگ، شبکههای اجتماعی نقشی فراتر از “تسهیلکنندهی ارتباطات” دارند. در این مطلب میخواهیم به سوشال مدیا مارکیتنگ یا نقش شبکههای اجتماعی در بازاریابی دیجیتال بپردازیم. اگر میخواهید بدانید سوشال مدیا چیست و اطلاعات بیشتری راجع به آن کسب کنید، این مقاله را بخوانید: “سوشال مدیا چیست؟”
سوشال مدیا مارکتینگ(SMM)
در دنیای امروز، شبکههای اجتماعی به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و بازاریابی تبدیل شدهاند. بیش از نیمی از جمعیت جهان در شبکههای اجتماعی فعال هستند و روزانه ساعتهای زیادی را در این شبکهها سپری میکنند. این امر، فرصتی طلایی برای کسبوکارها فراهم کرده است تا با حضور در شبکههای اجتماعی، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، آگاهی از برند خود را افزایش دهند و فروش خود را افزایش دهند.
SMM نیز مخفف Social Media Marketing یا بازاریابی شبکههای اجتماعی است. سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکههای اجتماعی، شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از شبکههای اجتماعی برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک برند استفاده میکند. این فعالیتها میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- ایجاد و به اشتراکگذاری محتوای ارزشمند و جذاب
- تعامل با مخاطبان و مشتریان
- برگزاری کمپینهای تبلیغاتی
- هدایت ترافیک به وبسایت
مزایای بازاریابی شبکههای اجتماعی
- افزایش آگاهی از برند
- جذب مشتریان جدید
- افزایش فروش
- بهبود ارتباط با مشتریان
- ارائه خدمات بهتر به مشتریان
انواع سوشال مدیا مارکتینگ
سوشال مدیا مارکتینگ شامل طیف گستردهای از فعالیتها است که میتوان آنها را به دو دسته اصلی تقسیم کرد:
-
بازاریابی ارگانیک
بازاریابی ارگانیک یکی از مهمترین بخشهای سوشال مدیا مارکتینگ است. در این نوع بازاریابی، کسبوکارها محتوای ارزشمند و جذابی تولید میکنند که برای مخاطبان هدفشان جذاب باشد. این محتوا میتواند شامل موارد زیر باشد:
- پستهای متنی
- پستهای تصویری
- پستهای ویدئویی
- اینفوگرافیکها
- مسابقهها و هدایا
-
بازاریابی پولی
بازاریابی پولی نیز میتواند به کسبوکارها کمک کند تا به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنند. در این نوع بازاریابی، کسبوکارها از تبلیغات پولی برای نمایش محتوای خود به مخاطبان هدف استفاده میکنند. انواع مختلفی از تبلیغات پولی وجود دارد که میتوان از آنها استفاده کرد، از جمله:
- تبلیغات کلیکی (PPC)
- تبلیغات نمایشی (Display)
- تبلیغات ویدیویی (Video)
- تبلیغات استوری (Story)
تفاوت دیجیتال مارکتینگ و سوشیال مدیا مارکتینگ
همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، سوشال مدیا مارکتینگ بخشی از دیجیتال مارکتینگ است. به عبارتی سوشال مدیا مارکتینگ، بازاریابی دیجیتالی است که از طریق شبکههای اجتماعی و با هدف افزایش فروش، معرفی و توسعهی برند، افزایش ارتباط با مشتریان و … انجام میشود.