سئو سایت چیست؟

 

تا به حال کلمه‌ی “سئو” به گوشتان خورده است؟ یا جملاتی مانند: “شما باید روی سئوی سایتتون کار کنید.”، “چقدر سایت …. سئوش قویه!”، ” باید یه کارشناس سئو استخدام کنید تا سئو سایت رو بهبود بده.” سئو یکی از بخش‌های مهم دیجیتال مارکتینگ است. در این مطلب می‌خواهیم با سئو و ابزارهای آن آشنا شویم.

 

سئو یا SEO

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) مجموعه‌ اقداماتی است که به منظور بهبود جایگاه یک وب‌سایت در صفحه‌ی نتایج جستجو (SERP) انجام می‌شود. به عبارت دیگر سئو، بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای موتورهای جستجو است تا کاربران بیشتری از طریق جستجو با محتواها و صفحات آن سایت مواجه شوند.در واقع با اجرای اصول سئو سایت می‌توان ترافیک سایت را افزایش داد، بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کرد و به اهداف تجاری خود دست یافت.

انواع سئو سایت

فرایند بهبود وضعیت سئوی یک سایت، از وجوه متفاوتی تشکیل شده است و برای بهبود کلی وضعیت سایت از لحاظ سئو، در هر کدام از این بخش‌ها راهکارهای مختلفی را می‌توان به کار گرفت. از مهم‌ترین بخش‌های سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سئو داخلی (On-Page SEO)

 سئو داخلی مجموعه اقداماتی را می‌گویند که روی خود وب‌سایت انجام می‌شود. این اقدامات شامل مواردی مانند انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تولید محتوای باکیفیت، بهبود ساختار سایت و سرعت بارگذاری آن است.

 

سئو خارجی (Off-Page SEO)

 سئو خارجی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که خارج از وب‌سایت انجام می‌شود. این اقدامات شامل مواردی مانند ایجاد بک‌لینک، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین است.

 

سئو تکنیکال (Technical SEO)

 سئو تکنیکال یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو است و به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که مربوط به ساختار و عملکرد فنی وب‌سایت است. این اقدامات شامل مواردی مانند بررسی کدنویسی سایت، رصد وضعیت کلمات کلیدی و حجم سرچ آن‌ها، رعایت استانداردهای جهانی و سازگاری سایت با دستگاه‌های مختلف است.

 

سئو محلی (Local SEO)

 سئو محلی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که برای بهبود رتبه‌بندی یک وب‌سایت در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با موقعیت جغرافیایی آن انجام می‌شود. این اقدامات شامل مواردی مانند ثبت نام در نقشه گوگل و ایجاد محتوای محلی است.

 

معیارهای گوگل برای سنجش سئو

 

برخی از مهم‌ترین معیارهایی که در از نظر گوگل در وضعیت سئو یک سایت تأثیرگذار هستند عبارتند از:

  • کیفیت محتوا: محتوای باکیفیت و مرتبط با کلمات کلیدی هدف از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • ساختار سایت: ساختار منظم و منطقی سایت به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا به راحتی در سایت حرکت کنند.
  • لینک‌های داخلی و خارجی: لینک‌های داخلی و خارجی به بهبود اعتبار سایت(Authority) و افزایش ترافیک آن کمک می‌کنند.
  • بهینه‌سازی برای موبایل: امروزه اکثر کاربران از طریق دستگاه‌های موبایل به اینترنت دسترسی دارند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از نیمی از جستجوهای اینترنتی در سراسر جهان از طریق موبایل انجام می‌شود. به همین دلیل، بهینه‌سازی سایت برای موبایل از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • امنیت سایت: یک سایت امن به کاربران و موتورهای جستجو این اطمینان را می‌دهد که اطلاعات آن‌ها در امنیت است.

معرفی ابزارهای کاربردی سئو

برای انجام سئو به ابزارهای مختلفی نیاز است. برخی از مهم‌ترین ابزارهای کاربردی سئو عبارتند از:

  • گوگل سرچ کنسول (Google Search Console): گوگل سرچ کنسول ابزاری رایگان است که به شما کمک می‌کند تا وضعیت سایت خود را در نتایج جستجو بررسی کنید.
  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): گوگل آنالیتیکس ابزاری رایگان است که به شما کمک می‌کند تا ترافیک سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید.
  • SEMrush: ابزاری پولی است که به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی هدف خود را شناسایی کنید، رقبای خود را بررسی کنید و وضعیت سئو سایت خود را ارزیابی کنید.
  • Ahrefs: ابزاری پولی است که به شما کمک می‌کند تا بک‌لینک‌های خود را بررسی کنید، وضعیت رقبای خود را زیر نظر بگیرید.

هر کدام از بخش‌ها و ابزارهای سئو دارای پیچیدگی‌های خاص خود هستند. در این مطلب کوشیدیم تا زمینه‌ی آشنایی شما با سئو سایت را فراهم کنیم. در ادامه بیشتر راجع به سئو و تکنیک‌هایش صحبت خواهیم کرد. اما اگر شما می‌خواهید سئو سایتتان را بهبود بدهید اما نمی‌دانید باید چه اقداماتی انجام دهید، می‌توانید درخواست مشاوره‌ی رایگان خود را ثبت کنید تا ما در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

پست های مرتبط

پستی پیدا نشد !