دیجیتال مارکتینگ یعنی چی؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی چی؟
دیجیتال مارکتینگ یعنی چی؟

 

احتمال اینکه تا حالا کلمه‌ی دیجیتال مارکتینگ به گوشتون نخورده باشه، خیلی کمه! چون این روزا بدجوری بازارش داغه. بالاخره تو اینستاگرام، تلگرام، اینترنت، لینکدین، یوتیوب یا بین دوست و آشنا یه نفر بوده که تا الان در مورد دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده باشه و  شما این کلمه رو دیده یا شنیده باشیدش. اما اگه اینطور نیست و اصلا نمی‌دونید این کلمه یعنی چی یا حتی فکر می‌کنید دیجیتال مارکتینگ یه ربطی به ارز دیجیتال داره(!)، اصلا نگران نباشید. تو این مقاله می‌خوایم بهش بپردازیم تا از قافله جا نمونید!

 

دیجیتال مارکتینگ همون بازاریابی دیجیتاله!

ترجمه‌ی لغت‌نامه‌ای Digital Marketing، میشه بازاریابی دیجیتال. به عبارتی دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی‌ایه که در فضای دیجیتال انجام میشه. پس برای فهم بهتر معنی دیجیتال مارکتینگ، بهتره اول از همه بدونیم بازاریابی یعنی چی؟

فیلیپ کاتلر-پدر علم بازاریابی نوین- میگه:

“بازاریابی، فرایندی مدیریتی-اجتماعی‌ست که افراد و گروه‌ها به وسیله‌‌ی آن، از طریق خلق و مبادله‌ی ارزش، به رفع نیاز و خواسته‌ی خود می‌پردازند.”

در توضیح این تعریف میشه گفت بازاریابی مدیریت فرایندیه که طی اون، بیزینس و مشتری، ارزش ایجادشده از سوی کسب و کار رو با هم مبادله می‌کنن. که غالبا این فرایند از طرف مشتری با پرداخت پول صورت می‌گیره.

پس هدف از بازاریابی جذب مشتری به ارزش پیشنهادی کسب و کاره و متقاعد کردن مشتری‌ به اینکه خدمت ارائه‌شده، ارزش هزینه‌ی پرداختی رو داره و به اصطلاح می‌ارزه که براش پول خرج کنه!

 

دیجیتال مارکتینگ شامل چه کارهایی میشه؟

تموم کارهایی رو که برای بازاریابی در بستر دیجیتال انجام می‌دیم، در بر می‌گیره. یعنی تموم ترفندهایی که ما در وب، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، اپلیکیشن‌ها و … با هدف بازاریابی و جذب مشتریان پیاده می‌کنیم. از ایجاد سایت و تولید محتوا گرفته تا برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی اینترنتی و سئو، جزو بازاریابی دیجیتال محسوب میشن.

 

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

 اجرای بازاریابی دیجیتال گام‌های زیادی داره. اینکه “کدوم بهتره؟ کدوم مرحله رو انجام بدیم؟ کدوم مرحله میتونه ما رو به هدف از قبل تعیین‌شده‌مون برسونه؟” بستگی به این داره که: کسب و کار شما در چه مرحله‌ایه؟ مخاطب هدفتون رو چه کسانی تشکیل میدن؟ استراتژی و چشم‌انداز بیزینس‌تون چیه؟ و کلی سوال دیگه. اینجا لیستی از کانال‌ها رو می‌تونید ببینید:

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
  •   بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ 
  • افیلیت مارکتینگ
  • تولید محتوا
  •  بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM)
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  •   اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
  • و …

 

همونطور که دیدید، دیجیتال مارکتینگ گستره‌ی وسیعی از فعالیت‌ها رو شامل می‌شه. آشنایی با هر کدوم از کانال‌ها و ابزارهای مربوط به اون، شرایط خاص خودش رو می‌طلبه. به همین دلیل در ادامه‌ی پست‌های بلاگ دیجیتالیتی، به طور جداگانه به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.

 در آخر می‌توان گفت در دنیای تکنولوژی‌محور امروز، دیجیتال مارکتینگ جزو ملزومات یک کسب و کار آنلاین محسوب میشه. پس اگه شما هم کسب و کار دیجیتال خودتونو دارید و در فضای آنلاین فعالیت می‌کنید، از بازاریابی دیجیتال در توسعه و رشد کسب و کارتون غافل نشید.

 

پست های مرتبط

پستی پیدا نشد !