تقویم محتوایی، نیاز هر سایت

 

تقویم محتوایی، نیاز هر سایت
تقویم محتوایی، نیاز هر سایت

 

 

 

اهمیت تولید محتوا در بهبود وضعیت سایت

تمامی مطالب، عکس‌ها و فیلم‌هایی که از طرف شما و کسب و کارتان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، محتوا محسوب می‌شوند. اهمیت تولید محتوا آن جاست که از طریق آن می‌توان به اهداف مهمی دست پیدا کرد. مثل:

  • معرفی برند و کسب و کار خود به دیگران
  • جذب مخاطب به وسیله‌ی تولید محتوای باکیفیت و کاربردی
  • افزایش بازدید از سایت از طریق ترافیک ارگانیک گوگل
  • بهبود وضعیت سئوی سایت در کلمات کلیدی هدف‌گرفته‌شده

البته تمامی این اتفاقات در صورتی به وقوع می‌پیوندد که محتوای شما جذاب، کاربردی و باکیفیت باشد. درست است که رتبه‌بندی‌ سایت‌ها در صفحه‌ی جستجو توسط گوگل انجام می‌شود، اما در کنار رعایت قوانین گوگل، مهم‌ترین اصل در تولید محتوا در نظر گرفتن مخاطب و تلاش برای رفع نیازهای اوست. در این مطلب ابزاری را به شما معرفی خواهیم کرد که تاثیر به سزایی در افزایش کیفیت محتوای تولیدی می‌شود. یکی از مهم‌ترین عواملی که منجر به تولید محتوای باکیفیت در راستای بازاریابی دیجیتال و توسعه‌ی کسب و کار می‌شود، تقویم محتوایی است. در این مطلب راجع به چیستی و اهمیت آن صحبت خواهیم کرد. 

 

تقویم محتوایی چیست؟

این تقویم برنامه‌ی زمانی‌ایست که در آن تمام مورد مربوط به هر کدام از محتواها ذکر می‌شود. موضوع محتوا، دسته‌بندی موضوعی، زمان انتشار، مخاطب هدف، کلمات کلیدی مد نظر و دیگر جزئیاتی که در خلق و انتشار یک محتوا اهمیت دارند باید در تقویم محتوایی مشخص باشند. این تقویم می‌تواند یک فایل اکسل، ورد و گوگل شیت باشد. حتی تخته‌وایت‌بردی که در محل کارتان بدون استفاده مانده است، می‌تواند به شما در تهیه‌ی آن کمک کند. چیزی که قطعیت دارد این است که وجود تقویم محتوایی بهتر از نبود آن است.

 

چرا باید تقویم محتوایی داشت؟

 

  • برنامه ریزی

اکثر افراد از اهمیت برنامه‌ریزی آگاهند. فرقی ندارد که برای کنکور درس می‌خوانید، یک شرکت را اداره می‌کنید یا قرار است آخر هفته یک مهمانی خانوادگی برگزار کنید. در همه‌ی این موارد داشتن یک برنامه‌ی دقیق و جامع بی‌نهایت کمک‌کننده است. در تولید محتوا‌ هم این قضیه صدق می‌کند. اگر می‌خواهید از طریق اینستاگرام برای برند خود تولید محتوا کنید، باید بدانید که چه ساعاتی قرار است محتوایتان را بارگذاری کنید، چه روزهایی در هفته قرار است پست منتشر کنید، در چه موضوعاتی باید بیشتر تلاش کنید تا از رقبا عقب نمانید. داشتن تقویم محتو‌ا شما را از شر آشفتگی ذهنی نجات می‌دهد و از همین طریق و با بالا بردن تمرکز شما،به شما کمک می‌کند تا محتوای باکیفیت‌تری تولید کنید.

 

  • کمک به طراحی بهتر استراتژی محتوا

تقویم محتوایی، حکم یک نقشه‌ی راه را دارد. به وسیله‌ی آن می‌توانید استراتژی‌های مد نظرتان در تولید محتوا را بهتر پیاده‌سازی کنید. از طریق این تقویم می‌توانید به موضوعات جهت دهید تا تاثیر بیشتری در راه رسیدن به اهداف کسب و کارتان داشته باشند.

  • افزایش بهره‌وری

برنامه‌ریزی تمرکز می‌آورد، تمرکز روی آنچه که مفید است و کنار گذاشتن چیزهایی که چندان سود ندارند. حذف کردن حاشیه‌ها، توجه را به متن معطوف می‌کند. به همین طریق، داشتن یک تقویم محتوایی موجب افزایش بهره‌وری می‌شود.

 

 به غیر از این موارد، می‌توان به «ایجاد دید کلی نسبت به وضعیت حال و آینده»، «برقراری ثبات و نظم»، «آمادگی برای تولید محتوای مناسب برای مناسبت‌های پیش رو» و «صرفه‌جویی در هزینه و منابع» اشاره کرد.

 

ویژگی‌های تقویم محتوایی ایده‌آل

نکاتی که در ادامه می‌خوانید، مشخصه‌هایی است که یک تقویم حرفه‌ای باید داشته باشد:

  • شفاف و دقیق: تقویم محتوا باید شفاف و دقیق باشد تا همه اعضای تیم تولید محتوا‌‌ بتوانند از آن به راحتی استفاده کنند. این تقویم باید شامل اطلاعات کاملی در مورد نوع محتوا، تاریخ انتشار، نویسنده و کلمات کلیدی باشد.
  • قابل اجرا: تقویم محتوایی‌ باید قابل اجرا باشد و با اهداف و منابع تیم تولید ‌محتوا مطابقت داشته باشد. نباید بیش از حد شلوغ یا بیش از حد ساده باشد.
  • قابل انعطاف: تقویم ‌محتوا باید قابل انعطاف باشد تا بتوان آن را در صورت نیاز به راحتی تغییر داد. به عنوان مثال، اگر یک رویداد یا فرصت جدید پیش بیاید، باید بتوانید به راحتی و به سرعت آن را به تقویم محتوایی اضافه کنید.
  • همسو با استراتژی بازاریابی: تقویم محتوایی باید با استراتژی بازاریابی کسب و کار همسو باشد تا در پیشبرد اهداف به شما کمک کند.

 

تقویم محتوایی آماده یا شخصی‌سازی‌شده؟

اگر گشتی در اینترنت بزنید، سایت‌هایی را می‌بینید که نمونه‌های آماده‌ی تقویم محتوایی را در اختیار مخاطبان گذاشته‌اند. اما سوال اینجاست که استفاده از این تقویم‌های آماده بهتر است و یا صرف وقت و انرژی برای طراحی و تدوین تقویم محتوای یکتایی که متناسب با کسب و کار شما طراحی شده است؟ در جواب باید گفت به طور کلی نمی‌توان نسخه‌ی یکسانی برای همه پیچید. اما اگر فرصت چندانی برای صرف وقت و طراحی تقویم مخصوص ندارید، استفاده از نمونه‌تقویم‌های آماده راه حل خوبیست. هر چند طراحی تقویم اختصاصی آن‌چنان نیازمند زمان و انرژی نیست. همانطور که در ابتدای متن هم اشاره شد، یک ماژیک و یک تخته وایت‌برد(یا حتی یک کاغذ و خودکار!) می‌توانند شما را به تقویم ‌محتوایی دلخواهتان برسانند.

 

 

اگر برای کسب و کارتان نیاز به تولید محتو‌ای جذاب و هم‌راستا با استراتژی‌های بازاریابی دارید، کافیست فرم درخواست همکاری با دیجیتالیتی را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

پست های مرتبط

پستی پیدا نشد !